Субота, 27.04.2024, 12:39
Вітаю Вас Гість | RSS

Єременко Ольга Данилівна

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 147
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу

Каталог статей

Головна » Статті » Позакласна робота

Тернистими шляхами долі

Мета:       Поглибити знанні учнів про життєвий і творчий шлях великого Кобзаря, показати його високу обдарованість, розкрити важкі умови життя поета і художника під час перебування на засланні, його оптимізм і нескореність, любов до рідної землі, тугу за нею. Виховувати у дітей глибоку шану і любов до мужнього сина українського народу.

 

Обладнання: портрет Т. Шевченка, «Кобзар», виставка  творів.

 

Він був сином мужика і став

Володарем у царстві духа,

Він був кріпаком і став

Велетнем у царстві людської культури.

І. Я. Франко

 

ПЕРЕБІГ ЗАХОДУ

 

Ведучий. Кожна нація має своїх титанів. Таким нескореним Прометеєм для нас був, є і завжди буде Т. Г. Шевченко, бо він поклав своє життя на вівтар служіння народові. Сьогодні старшокласники – учні 10 та 11 класів -  зустрінуться у твор-

чому двобої. Будуть змагатися за звання найкращих знавців біографії та творчості великого поета і художника.

 

        Представляю вам членів журі:

      Світлана Вікторівна Антоненко, методист РМК;

      Ольга Володимирівна Костіна, директор школи;

      ____________________________________________________________________

      ____________________________________________________________________

      ____________________________________________________________________

       Представляю  команди 10 та 11 класу та їхніх капітанів:

        команда 10 класу – «Кобзарі», капітан - ________________________________,

        команда 11 класу – «Філантропи», капітан - _____________________________.

Прошу капітанів підійти для проведення жеребкування – визначення черговості виступів команд.

Проводиться жеребкування команд.

 

  Отож, за результатами жеребкування першою виступає команда ___класу

другою – команда ___класу.

 

Перший конкурс - «Візитка».

 

Команди оголошують свої назви, девізи та емблеми.

Конкурс оцінюється в 2 бали.

 

Другий конкурс - «Шевченківська вікторина».

 

Я задаю кожній команді по 10 запитань.

Кожна правильна відповідь — 1 бал.

 

Запитання для 1-ї команди                  

 

1.У якому році й де була надрукована перша біографія Шевченка? (1885 р., журнал « Киевская старина».)

2. Назвіть братів і сестер Т. Шевченка. (У Тараса було 2 брати і 5 сестер: Катерина, Марія, Микита, Ярина, Марія, Йосип,Марія.)

3. Коли і в кого почав навчатися грамоти малий Тарас? (У школі дяка Павла Рубана в 1822 р.)

4.Куди  їздив Тарас на торговицю з чумаками? У якому творі

є згадка про це? (Їздив на торговицю у Вільшану, Богуслав, Звенигородку, чумакував з батьком у Єлисаветграді. Розповідається про це у повісті «Наймичка».)

5. Хто був першим учителем малювання у Тараса Шевченка?

(Художник-самоук Степан Превлоцький.)

6. Коли відбулася друга поїздка поета в Україну? Які мрії він пов’язував із нею? (У 1845 р.,  думав жити і працювати в Україні.)

7. Скільки років провів Шевченко на засланні? За що був покараний? (10 років (1847—1857), засудили за участь у Кирило-Мефодіївському братстві, за написання віршів, у яких викривав гнобительську політику царизму та закликав до боротьби

за волю.)

8. Яким твором починався перший «Кобзар» Шевченка, а яким — його друге видання? («Думи мої, думи», «Причинна».)

9. Кому поет присвятив вірш «Сон»? (Українській письменниці Марко Вовчок.)

10. Коли й де перепохований Т. Шевченко? (22 травня 1861 р. на Чернечій горі, поблизу Канева.)

 

Запитання для 2-ї команди

 

1. Чим закінчилася перша спроба Тараса навчитися малярства? (Хлипнівський дяк обіцяв навчити Тараса малярства, але для цього потрібний був дозвіл від управителя маєтків Енгельгардта, коли Шевченко пішов у Вільшану просити дозволу, його забрали у дворові.)

2. Хто був учителем малювання Шевченка у Вільно? (Професор Ян Рустем, що жив по сусідству з Енгельгардтом.)

3. Твір Шевченка про його дитинство? («Мені тринадцятий минало».)

4. Як звали Тарасових батьків, коли вони народилися? (Григорій Іванович Шевченко — 1781 р.н., Катерина Якимівна Бойко(Шевченко) — 1783 р.н.)

5. Коли відбулася перша поїздка Шевченка в Україну? Які враження у нього були від цієї поїздки? (Уперше Шевченко відвідав рідні місця в 1843 р„ його дуже засмутило побачене в Україні: його рідні, увесь народ були безправними кріпаками, тяжко працювали, жили убого, як жебраки.)

6. Ким і де хотів працювати Шевченко? (Викладачем малювання в Київському університеті Святого Володимира.)

7. У яких місцях перебував Шевченко на засланні? (Орська фортеця, Оренбург, Новопетрівське укріплення.)

8. Назвіть кілька творів, написаних Шевченком в Україні? («Заповіт», «Розрита могила», «Чигирине, Чигирине », «Кавказ», «Холодний яр», «Давидові псалми», «І мертвим, і живим...»)

 

9.Який художник ілюстрував поему Шевченка «Кавказ»? (Видатний російський художник Ілля Рєпін.)

10. Коли був написаний останній вірш Шевченка? (15 лютого1861 р.)

 

Конкурс капітанів

 

Капітани повинні визначити, з якого твору Т. Г. Шевченка взяті наведені рядки.

Кожна правильна відповідь оцінюється у 2 бали.

 

Цитати для капітана 1-ї команди

 

• Привітай же, моя ненько!

Моя Україно!

Моїх діток нерозумних, як свою дитину. («Думи мої, думи»)

 

• Як сніг, три пташечки летіли

Через Суботове і сіли

На похиленому хресті

На старій церкві.

«Бог простить: ми тепер душі,

А нелюди...» («Великий льох»)

 

·        Плавай, плавай, лебедонько, по синьому морю,

Рости, рости, тополенько, все вгору та вгору... («Тополя»)

 

·        Село неначе погоріло, неначе люди подуріли,

Німі на панщину ідуть і діточок своїх ведуть... («І виріс я на чужині»)

 

 

·        За що, не знаю, називають

Хатину в гаї тихим раєм... («Якби ви знали, паничі»)

 

 

Цитати для капітана 2-ї команди

 

• Радуйся, ниво неполитая!

Радуйся, земле неповитая,

Квітчастим злаком!

Розпустись, рожевим криком процвіти.

І процвітеш, позеленієш,                            

Мов Іорданові святії луги зелені, береги! («Ісаія. Глава 35»)

 

• Лину я, лину, думку гадаю,          '

І ніби серце одпочиває.

Чорніє поле, і гай, і гори,

На синє небо виходить зоря. («Сонце заходить, гори чорніють»)

 

 

·        Сидить собі з старій ряднині.

Мені здається, що се я,

Що це ж та молодість моя... («І золотої, й дорогої…»)

 

·        Уже покликали до паю,

А я собі у бур'яні молюся богу... («Мені 13-й минало»)

 

·        Сім'я вечеря коло хати,

вечірня зіронька встає.

Дочка вечерять подає... («Садок вишневий коло хати»)

 

Четвертий конкурс  - «Кращий декламатор  поезій Т. Г. Шевченка»

 

Кожну команду представляє один гравець.

 

Декламація оцінюється в 3 бали.

 

Наступнй конкурс – «Відгадай дати».

Кожна правильна відповідь — 1 бал.

 

Перед вами дати: 1845 рік, 1814 рік, 1843 рік, 1838 рік,1840 рік. Вам необхідно за

три хвилини визначити, як вони пов’язані із життям Кобзаря.

 

 Рік народження Т.Г. Шевченка. (1814)

 Рік викупу Шевченка з неволі? (1838)

      Виходить перше видання збірки «Кобзар»? (1840)

      Шевченко здійснив першу подорож в Україну? (1843)

      Тарас Григорович закінчив Академію мистецтв.(1845)

 

Шостий конкурс – «Чи знаєте ви твори Т.Шевченка?»

Кожна правильна відповідь — 1 бал.

 

Капітан команди витягає зі скриньки аркуші, на яких написано одну букву: 3, С, Я, Л, Н, К, Г, Т, Р, М. Назвіть твір Т. Шевченка, який би починався на цю літеру.

 

 

Сьомий конкурс -  «Домашнє завдання»

 

Кожна команда заздалегідь підготувала:

·        інсценізацію уривка із твору Т. Шевченка,

·        українські страви,

·        цікаві факти з життя Т.Шевченка.

 

Кожен пункт домашнього завдання оцінюється у 5 балів.

 

 

 

 

     Ведуча. Поки працює журі – підраховує бали – до вашої уваги пісня у виконанні Бур’ян Маші та Крисько Віки.

Дівчата виконують пісню ___________________________

 

Ведуча. Отож, підведемо підсумки. Слово – журі.

Голова журі оголошує результати, вручаємо грамоту та подяку.

 

 

Ведуча. Сьогоднішній конкурс — це справжнє свято Кобзаря, його вічної нев'янучої творчості, полум'яного слова. Коли нам важко, коли смуток гризе нашу душу, припадаємо спраглими вустами до його цілющого джерела, щоб знову відчути силу жити  для рідного народу.

 

У Звенигородці день ясний,

Грає ля-мажор на струнах осені.

Він пішов далекої весни

Версти міряти ногами босими,

І йому стрічалися не раз безнадія і жура у полі,

Та ніколи бунтівний Тарас вголос не прокляв своєї долі.

Кривди людські панству не простив,

Кидав блискавиці в підлі душі,

Віщі думи бідарям ростив.

 

Спасибі, земле,що ти родиш для нас хліб,

Спасибі, земле, що на Україні

Колись давно з убогої хатини

Тарас великий вирушив у світ

І в слово гнівне й ніжне перелив свою снагу.

І віру, і надію,

Пройшов крізь пекло нелюдів-катів,

Та не зломився і не відступив,

А став борцем своєї України.

 

Ми чуємо тебе. Кобзарю, крізь століття,

І голос твій нам думи окриля.

У росяні вінки заплетені суцвіття

До ніг тобі, титане, кладемо,

Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття,

Тебе своїм сучасником звемо.

Категорія: Позакласна робота | Додав: olga1973 (14.03.2013)
Переглядів: 3221 | Коментарі: 6 | Теги: Тарас Шевченко, література, КВК | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Погода
Погода в Украине