Понеділок, 29.04.2024, 08:41
Вітаю Вас Гість | RSS

Єременко Ольга Данилівна

Категорії розділу
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 147
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу

Каталог статей

Головна » Статті » Українська мова » 5 клас

Конспект уроку "Речення, його граматична основа. Речення з одним членом"

ТЕМА:       Речення, його граматична основа. Речення з одним головним членом   (загальне ознайомлення)

   МЕТА:   поглибити знання учнів про граматичну основу речення, способи   вираження підмета й присудка,  дати загальне уявлення про речення з одним головним членом, розвивати творчі здібності учнів, виховувати любов до природи.

  ЕПІГРАФ:      Якої б не сягли вершини,

                         Який би не взяли рубіж,

                         Ми знаємо: не все звершили,

                         Ми знаємо: зумієм більш.

                                                          Лев Іванюк

 ТИП:   урок засвоєння нових знань.

План  уроку

І. Організація класу.

1. Уже дзвінок нам дав сигнал:

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо,

Роботу швидше починаймо!

      Доброго дня! Діти, погляньте один на одного й подаруйте посмішку. Візьміться за руки,  відчуйте дотик тепла товариша й побажайте йому всього найкращого.

     2. «Малюнкове вітання».

    Зараз пропоную вам обрати «Смайл уроку» серед запропонованих і намалювати його в зошит на полі олівцем.  (На дошці смайли):

     3. Аутотренінг.

   Для того щоб справитися на уроці із завданнями, будьте старанними й уважними. Покладіть руки на парту, заплющте очі та промовляйте за мною:

Я – пятикласник!

Я хочу якомога більше знати!

Я думаю, замислююся, пригадую!

Я – творча особистість!

ІІ. Актуалізація опорних знань.

     Сьогодні ми створимо урок разом із вами. А розпочнемо його з бліцхвилинки (бліцопитування «Блискавка»).

Синтаксис – це…

Пунктуація – це…

Словосполучення – це…

Головним є слово, яке…

Залежним називається…

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація.

-           А сьогодні мова піде про речення. Отож, записуємо дату, тему, епіграф уроку. Що б ми не вивчили, чого б не досягли, а треба працювати далі. Спробуйте визначити завдання уроку. (Учні формулюють мету.)

-          Для чого нам потрібно вивчати речення? (Відповіді учнів.)

-         Отже, ми сьогодні будемо вивчати речення та його граматичну основу.

ІY. Вивчення нового матеріалу. Вправи.

1.     Пояснення вчителя.

-         Що ж таке речення? Речення – це…

2.     Робота з підручником. Опрацювання правила на с. 66.

3.     Робота з роздатковим матеріалом у парах. Відтворення деформованого тексту.

       Визначити межі речень. Списати, розставити розділові знаки. Прочитати, слідкуючи за тим, як у кінці речення знижується голос.

Осінь

Прийшла осінь у зелені коси беріз вплелися золотисті стрічки різнобарвними вогнями горять осики дикі груші важкі жолуді падають з дубів лісові миші наповнюють свої нірки насінням кленів бруслини.

                                                       

      (Прийшла осінь. У зелені коси беріз вплелися золотисті стрічки. Різнобарвними вогнями горять осики, дикі груші. Важкі жолуді падають з дубів. Лісові миші наповнюють свої нірки насінням кленів, бруслини.)

-         Пригадайте, що таке тема тексту?

-         На вашу думку, заголовок передає тему чи основну думку?

4.     Вправа з підручника 104 (1, 2 речення). Визначити частини мови.

5.     Ви бачите, що всі слова в реченні звязані граматично. Головні члени речення – підмет і присудок – складають його граматичну основу і залежать один від одного.

   Наприклад: Прийшла осінь.

А) Робота з таблицею «Головні члени речення».

Б) Робота з підручником. Правила на с. 67-68.

В) Вправа 105 (1, 2 речення).

 6. Робота з таблицею «Способи вираження підмета й присудка».

 7. Пояснювальний диктант.

         Визначити граматичні основи речень, чим вони виражені.

    Осінь усьому рахунок веде. Осінь іде і за собою дощ веде. Осінь на рябому коні їздить. Осіння муха боляче кусає. (Учні читають виписані прислів’я про осінь.)

8. Хвилинка відпочинку. Усмішки!!!

     Учитель запитує в учня:

-         Петре, коли я скажу: «Я хворий», - який це буде час?

-         Чудовий час! – відповів Петро.

 

-         Вітю, ти вивчив однину і множину?

 

-         Вивчив.

 

-         Тоді скажи: штани – однина чи множина?

 

-         Угорі однина, а внизу множина, - відповів Вітя.

 

9. Робота з підручником (с. 69).

10. Диктант з обґрунтуванням.

       Записати загадки, визначити головні члени речення, обґрунтувати, двоскладним чи односкладним є подане речення.

     Без крил летять, без ніг біжать, без води пливуть. (Хмари.) Рукавом змахнув – дерево зігнув. (Вітер.) Сіре сукно лізе у вікно. (Туман.) (Діти зачитують виписані загадки про осінь, відгадують.)

Хтось постукав тихо в клас.

Так, перерві ще не час.

Тут підказує Марійка:

«Це, звичайно, фізкультхвилинка!»

(Під мелодію діти виконують вправи):

Станьмо, діти, чітко в ряд,

Вирушаємо у сад.

Руки вгору підіймаєм,

Наче яблука зриваєм.

Назбираємо багато,

Щоб узимку ласувати.

11. Робота з роздатковим матеріалом у парах. Дослідження-реконструювання.

          Перебудувати речення з одним головним членом на речення з підметом і присудком. Граматичні основи підкреслити.

       У лісі мені дихалося вільно. (У лісі я дихав вільно.) На галявині пахло свіжою травою. ( На галявині пахла свіжа трава.)

12. Самостійна робота. Вибірковий диктант.

      Виписати з поезії головні члени речення.

Облітають квіти, обриває вітер

Пелюстки печальні  в синій тишині.

По садах печальних їде гордовито

Осінь злотокоса на баскім коні.

-         Чи є ці слова словосполученнями?

-         А зараз поетична хвилинка. Прослухайте вірш і випишіть 2 словосполучення, позначте головне слово. Поезія «Самотній сад».

-         Що цікавого ви помітили? Так, усі слова починаються літерою «с».

-         Зробити синтаксичний розбір 1 словосполучення та фонетичний розбір слова «осінь».

13. Творча робота в групах.

І група

          Спробуйте самостійно дописати поезію.

 

                                        Ходжу, броджу ………………….

……………………………………

                                        ……………………………………

                                         ………………………….…  А ти?             

 ІІ група

           Завдання перекладачам. Записати текст українською мовою.

                                  Осень. Золотая осень. В ясном небе белоснежными

астрами проплывают облака. Осенние цветы ещё

улыбаются золотому солнцу. Они напоминают нам

теплое лето.

 

 ІІІ група

           Уявіть, про що могли б розмовляти квіти між собою на осінньому балу.

                                 Складіть і запишіть діалог квітів на осінньому балу.

 IV  група

           Скласти твір-мініатюру (опис осінньої природи) за ілюстрацією.

14. Представлення робіт.

Y. Підсумок уроку.

  1. Рефлексія (метод незакінченого речення).

- На уроці я …

                    повторив…

                    зрозумів…

                    навчився…

-         Я не вміла, а тепер умію…

(Повернення до епіграфа.)

2. Повернімося до смайликів. Виберіть собі смайлик і знову намалюйте на полі олівцем. Чи однакові вони?

YІ. Домашнє завдання, інструктаж.

      Параграф 6, на 1 – 9 балів – вправа 109,  на 10 – 12 балів – написати творчу роботу « Я – осінній листочок. Я відчуваю…».

YІІ. Заключне слово вчителя.

Полюбімо природу палко,

Не топчімо ногами фіалку…

Як розорим світ оцей вщерть,

Вирок нам без війни буде: смерть.

Зупинімось – останній є шанс.

Ця планета не тільки для нас…

     Зоя Кучерява

Категорія: 5 клас | Додав: olga1973 (25.02.2013)
Переглядів: 14313 | Коментарі: 5 | Теги: урок, Граматична основа речення, мова, конспект | Рейтинг: 5.0/2
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Погода
Погода в Украине