ТЕМА:
Речення, його граматична основа. Речення з одним головним членом (загальне ознайомлення)
МЕТА: поглибити знання учнів про граматичну основу
речення, способи вираження підмета й
присудка, дати загальне уявлення про
речення з одним головним членом, розвивати творчі здібності учнів, виховувати
любов до природи.
ЕПІГРАФ: Якої б не сягли вершини,
Який би не
взяли рубіж,
Ми знаємо:
не все звершили,
Ми знаємо:
зумієм більш.
Лев Іванюк
ТИП: урок засвоєння нових знань.
План уроку
І. Організація
класу.
1. Уже дзвінок нам дав сигнал:
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
Роботу швидше починаймо!
Доброго дня! Діти, погляньте
один на одного й подаруйте посмішку. Візьміться за руки, відчуйте дотик тепла товариша й побажайте йому
всього найкращого.
2. «Малюнкове вітання».
Зараз пропоную вам обрати «Смайл
уроку» серед запропонованих і намалювати його в зошит на полі олівцем. (На
дошці смайли):
3.
Аутотренінг.
Для того щоб
справитися на уроці із завданнями, будьте старанними й уважними. Покладіть руки
на парту, заплющте очі та промовляйте за мною:
Я – п’ятикласник!
Я хочу якомога більше знати!
Я думаю, замислююся, пригадую!
Я – творча особистість!
ІІ. Актуалізація
опорних знань.
Сьогодні ми
створимо урок разом із вами. А розпочнемо його з бліцхвилинки (бліцопитування
«Блискавка»).
Синтаксис – це…
Пунктуація – це…
Словосполучення – це…
Головним є слово, яке…
Залежним називається…
ІІІ. Оголошення
теми, мети уроку. Мотивація.
-
А сьогодні мова піде про речення. Отож,
записуємо дату, тему, епіграф уроку. Що б ми не вивчили, чого б не досягли, а
треба працювати далі. Спробуйте визначити завдання уроку. (Учні формулюють мету.)
-
Для чого нам потрібно вивчати речення? (Відповіді учнів.)
-
Отже, ми сьогодні
будемо вивчати речення та його граматичну основу.
ІY. Вивчення нового матеріалу. Вправи.
1. Пояснення вчителя.
-
Що ж таке речення?
Речення – це…
2. Робота з підручником. Опрацювання правила на с. 66.
3. Робота з роздатковим матеріалом у парах. Відтворення
деформованого тексту.
Визначити
межі речень. Списати, розставити розділові знаки. Прочитати, слідкуючи за тим,
як у кінці речення знижується голос.
Осінь
Прийшла осінь у зелені коси беріз вплелися золотисті
стрічки різнобарвними вогнями горять осики дикі груші важкі жолуді падають з
дубів лісові миші наповнюють свої нірки насінням кленів бруслини.
(Прийшла осінь. У зелені коси беріз
вплелися золотисті стрічки. Різнобарвними вогнями горять осики, дикі груші. Важкі
жолуді падають з дубів. Лісові миші наповнюють свої нірки насінням кленів,
бруслини.)
-
Пригадайте, що таке
тема тексту?
-
На вашу думку,
заголовок передає тему чи основну думку?
4. Вправа з підручника 104 (1, 2 речення). Визначити частини
мови.
5. Ви бачите, що всі слова в реченні зв’язані граматично. Головні члени речення – підмет і
присудок – складають його граматичну основу і залежать один від одного.
Наприклад:
Прийшла осінь.
А) Робота з таблицею «Головні члени речення».
Б) Робота з підручником. Правила на с. 67-68.
В) Вправа 105 (1, 2 речення).
6. Робота з
таблицею «Способи вираження підмета й присудка».
7. Пояснювальний
диктант.
Визначити
граматичні основи речень, чим вони виражені.
Осінь усьому
рахунок веде. Осінь іде і за собою дощ веде. Осінь на рябому коні їздить.
Осіння муха боляче кусає. (Учні читають
виписані прислів’я про осінь.)
8. Хвилинка відпочинку. Усмішки!!!
Учитель
запитує в учня:
-
Петре, коли я
скажу: «Я хворий», - який це буде час?
-
Чудовий час! –
відповів Петро.
-
Вітю, ти вивчив
однину і множину?
-
Вивчив.
-
Тоді скажи: штани –
однина чи множина?
-
Угорі однина, а
внизу множина, - відповів Вітя.
9. Робота з підручником (с. 69).
10. Диктант з обґрунтуванням.
Записати
загадки, визначити головні члени речення, обґрунтувати, двоскладним чи
односкладним є подане речення.
Без крил
летять, без ніг біжать, без води пливуть. (Хмари.) Рукавом змахнув – дерево
зігнув. (Вітер.) Сіре сукно лізе у вікно. (Туман.) (Діти зачитують виписані загадки про осінь, відгадують.)
Хтось постукав тихо в клас.
Так, перерві ще не час.
Тут підказує Марійка:
«Це, звичайно,
фізкультхвилинка!»
(Під мелодію діти виконують вправи):
Станьмо, діти, чітко в ряд,
Вирушаємо у сад.
Руки вгору підіймаєм,
Наче яблука зриваєм.
Назбираємо багато,
Щоб узимку ласувати.
11. Робота з роздатковим матеріалом у парах.
Дослідження-реконструювання.
Перебудувати речення з одним головним членом на речення з підметом і
присудком. Граматичні основи підкреслити.
У лісі мені
дихалося вільно. (У лісі я дихав вільно.)
На галявині пахло свіжою травою. ( На
галявині пахла свіжа трава.)
12. Самостійна робота. Вибірковий диктант.
Виписати з
поезії головні члени речення.
Облітають квіти, обриває вітер
Пелюстки печальні в синій тишині.
По садах печальних їде
гордовито
Осінь злотокоса на баскім коні.
-
Чи є ці слова
словосполученнями?
-
А зараз поетична
хвилинка. Прослухайте вірш і випишіть 2 словосполучення, позначте головне
слово. Поезія «Самотній сад».
-
Що цікавого ви
помітили? Так, усі слова починаються літерою «с».
-
Зробити
синтаксичний розбір 1 словосполучення та фонетичний розбір слова «осінь».
13. Творча робота в
групах.
І група
Спробуйте самостійно дописати поезію.
Ходжу,
броджу ………………….
……………………………………
……………………………………
………………………….… А ти?
ІІ група
Завдання
перекладачам. Записати текст українською мовою.
Осень.
Золотая осень. В ясном небе белоснежными
астрами проплывают облака. Осенние цветы ещё
улыбаются золотому солнцу. Они напоминают нам
теплое лето.
ІІІ група
Уявіть,
про що могли б розмовляти квіти між собою на осінньому балу.
Складіть і
запишіть діалог квітів на осінньому балу.
IV група
Скласти твір-мініатюру (опис осінньої
природи) за ілюстрацією.
14. Представлення робіт.
Y. Підсумок уроку.
1. Рефлексія
(метод незакінченого речення).
- На уроці я …
повторив…
зрозумів…
навчився…
-
Я не вміла, а тепер
умію…
(Повернення до
епіграфа.)
2. Повернімося до смайликів. Виберіть собі смайлик і
знову намалюйте на полі олівцем. Чи однакові вони?
YІ. Домашнє
завдання, інструктаж.
Параграф 6,
на 1 – 9 балів – вправа 109, на 10 – 12
балів – написати творчу роботу « Я – осінній листочок. Я відчуваю…».
YІІ. Заключне слово
вчителя.
Полюбімо природу палко,
Не топчімо ногами фіалку…
Як розорим
світ оцей вщерть,
Вирок нам без війни буде:
смерть.
Зупинімось – останній є шанс.
Ця планета не тільки для нас…
Зоя Кучерява
|