Неділя, 28.04.2024, 23:25
Вітаю Вас Гість | RSS

Єременко Ольга Данилівна

Категорії розділу
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 147
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу

Каталог статей

Головна » Статті » Українська мова » 5 клас

Конспект уроку "Складні речення з безсполучниковим і сполучниковим зв'язком."

Тема: Складні речення з безсполучниковим та сполучниковим звязком. Кома між частинами складного речення

 

Мета:  ознайомити учнів із будовою складного речення, його інтонацією, навчити  відрізняти складне речення від простого, обгрунтовувати розділові знаки за допомогою вивчених правил, розвивати правописні вміння, творчі вміння моделювати складні речення, реконструювати прості речення у складне, виховувати любов до природи, шану до народних звичаїв і традицій.

 Обладнання: підручник, мікрофон, картки для індивідуальної роботи та роботи в  парах.

Тип уроку:  урок-дослідження.

 

                                                       Хід  уроку

І. Організація класу.

ІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

 

Любі друзі! Сьогодні ви не просто учні, а справжні лінгвісти-дослідники. Отже. Наш урок ми проведемо у формі дослідження, а предметом дослідження стане складне речення, розділові знаки в ньому у зіставленні з простим реченням із однорідними членами.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1.     Рефлексія на рівні самовизначення. Метод „Мікрофон”.

Учні повинні пригадати все, що їм відомо з теми „Складне речення, розділові знаки в ньому”. Учні по черзі продовжують фразу „Я вже знаю…”.

 

2.     Проблемне запитання.

-         Прочитайте речення і скажіть, яке з них просте, а яке складне. Як ви це зясували? Яких знань вам ще не вистачає, щоб робити це безпомилково?

 

Уже відспівав свою мелодію на вербовій сопілці березень і поплив з гір у доли широкими потоками.

З далекого краю лелеки летіли, та в одного лелеченьки крилонька зомліли.


 ІІY. Вивчення нового матеріалу.

                                                        Пояснення вчителя

                                                       Речення за будовою

 


                 прості                                                    складні

                                                       сполучникові                              безсполучникові

 

  Складне речення складається з кількох простих речень, обєднаних в одне ціле за змістом та інтонацією. Прості речення мають одну граматичну основу, а складні – дві і більше, між якими ставиться кома перед сполучниками а, але, щоб, що, і.

 

Y. Виконання системи завдань дослідницького характеру.

 

1.     Робота з підручником.

   Виконання вправи 211 ( 1,2 речення; назвати частини мови ).

 

2.     Дослідження-відтворення деформованого тексту.

   Уважно прочитати речення і зясувати, чи є вони звязним висловлюванням. Переставити їх так, щоб вийшов текст. Дібрати заголовок. Записати речення в правильній послідовності, поставити розділові знаки, підкреслити граматичні основи. Вказати складні речення.

 

   Він любить строгий піст тому людина має постити пять пятниць. Не всякий може збирати цілющу траву бо треба вміти задобрити й не образити її. Зільником колись називали час збору лікувальних трав.

 

   Зробити синтаксичний розбір другого речення і морфемний розбір слова „зільник”.

 

3.     Робота в парах. Стилістичний експеримент.

   Прочитати текст. З простих речень утворити складні, дібравши потрібні за змістом сполучники. Записати новий текст, поставивши розділові знаки. Зіставити обидва тексти. Який із них образніший?

 

   Стежка кличе в ліс. Він мене надзвичайно захоплює. Я тут придивляюся до різнотравя. Воно росте навколо. Сонечко обігріває галявину. Зелена трава піднялася вгору. Її заквітчали сизі фіалки, синій ряст.

 

4.     Дослідження-реконструювання.

   Перебудувати складні речення зі сполучниками на синонімічні без сполучників. Підкреслити граматичні основи. Пояснити розділові знаки.

 

   Перед лісосмугою стоїть у затишку калина, і жодна гілка в неї не здригнеться. Якось над нашою хатою пролітали лелеки, а від них на землю падав незримий клекіт.

 

5.     Самостійна робота. Дослідження-моделювання.

   За поданим початком скласти: а) просте речення з однорідними членами, зєднаними сполучником і; б) складне речення, частини якого зєднані також сполучником і. Пояснити розділові знаки.

 

   Жив лелека у нашому дворі до самої осені…

 

 

6.     Дослідження-конструювання.

   За поданим початком скласти речення, які б виражали впевненість у будь-чому. Визначити вид речень за будовою.

 

Я знаю, чому…

Я переконаний, що…

 

YІ. Підсумок уроку.

                                  Робить сам учитель.

YІІ. Домашнє завдання. Параграф 12, різнорівневі вправи: вправа 212,

                                                                 на високий рівень – скласти й записати

                                                                 памятку „Правила поведінки в лісі”,

                                                                 використовуючи складні речення.

 

 Урок можна завершити словами:

Робіть добро.

Відгукуйтеся участю своєю

На крик зазивний і безмовне SOS

Людини, птаха, навіть деревця.

Робіть добро.

Не ждіть від цього слави,

Не ждіть багатства, знань чи похвали…

Робіть добро.

Непоказно, буденно.

Це принесе найвищу з нагород –

Ні з чим не порівнянне відчуття,

Що ти живеш не марно на цім світі.    ( В. Крищенко )

Категорія: 5 клас | Додав: olga1973 (25.02.2013)
Переглядів: 11296 | Коментарі: 6 | Теги: 5 клас, мова, кома в складному реченні, Складне речення | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Погода
Погода в Украине