ТЕМА: ПРАВОПИС ПРИСЛІВНИКІВ
МЕТА : повторити
й поглибити знання учнів про способи творення прислівників;
сприяти зміцненню
навичок правопису складних прислівників разом,
окремо, через
дефіс, позначати відповідні орфограми, пояснювати їх за
допомогою
орфографічних правил; формувати вміння правильно писати
складні
прислівники з вивченою орфограмою, знаходити й виправляти
помилки у
правописі складних прислівників; удосконалювати грамотність
учнів; розвивати
вміння робити мовні розбори; виховувати любов до праці,
потяг до незвіданого,
до навчання.
ЕПІГРАФ:
Праця людини – окраса і слава,
Праця людини – безсмертя її.
В. Симоненко
П Л
А Н У Р О К У
І. Організація класу.
ІІ. Оголошення теми, мети, епіграфа, девізу уроку. Мотивація навчальної
діяльності.
Незабаром закінчиться
навчальний рік. Ви стали ще на рік старшими, дорослішими. Звичайно, кращої пори
за юність немає. Та не забувайте, що нашу долю творять наші справи. І на
сьогодні головне ваше завдання – трудитися, а навчання – це важка праця. Тож
девізом нашого уроку будуть такі слова:
Нехай щасливих стає багато,
Хай
праця буде одвічним святом.
В. Гринько
Отож, до праці! Тема нашого уроку – „Правопис прислівників”.
Незадовго той час, коли ви будете складати іспит, тому ми з вами повторимо …(мета уроку).
ІІІ. Повторення вузлових питань теми.
Зв’язні відповіді учнів.
До сьогоднішнього уроку ви готувалися, повторювали правопис
прислівників, користувалися довідковою літературою, працювали в малих групах.
Послухаймо спікерів груп, які розкажуть про правопис прислівників ( елементи проектної діяльності ).
Таким чином, прислівники можуть
писатися разом, окремо і через дефіс. Цей теоретичний матеріал, хоч і не
повністю, але ви можете знайти в підручнику В. Тихоші ( ст. 258 – 259 ) та в
„Українському правописі ”.
ІY. Письмові вправи на матеріалі повторення.
Ми переходимо з вами до
виконання практичних завдань, і я бажаю вам успіхів, адже „успіх у навчанні, - як писав Василь Сухомлинський, - це єдине джерело
внутрішніх сил, які породжують енергію для переборення труднощів, бажання
вчитися”.
1. Робота
з підручником ( Г. Т. Шелехової ).
Вправа 385 ( речення 2, 4, 10 ).
Завдання : у другому реченні назвати кожне слово як частину мови;
зробити
синтаксичний розбір четвертого й десятого речень.
2. Із
цих речень виписати словосполучення з прислівниками, зробити синтаксичний розбір.
3. Словниковий
диктант (самоперевірка ).
Надовго, утричі, по-нашому, рік у рік, докупи, наяву, абиколи, вряди-годи,
на-гора, по щирості, без упину, з радості, навсидячки, по-перше, з ранку до
вечора, всього-на-всього, де-небудь, привселюдно, нашвидкуруч, дотла.
4. Вибірковий
диктант.
Звичайно, за нас, за наші успіхи, перемоги, досягнення і невдачі
переживають матері. А чи завжди ми відповідаємо їм тим самим? Послухаймо
легенду „Як мати зозулею стала” і задумаймося над собою. А слухаючи, виписуємо
прислівники, підкреслюючи орфограми.
Я переконана, що ви всі – достойні
діти своїх батьків, і своєю працею будете примножувати добробут країни,
продовжуючи традиції рідних вам людей.
5. Вікторина.
Перепочинемо?
-
Пригадайте
прислівники, які складаються з антонімів і пишуться через дефіс? (Більш-менш, туди-сюди, тут-там ).
-
Назвіть
кілька прислівників, які складаються із синонімів і пишуться через дефіс? ( Часто-густо, неждано-негадано,
тишком-нишком ).
-
Пригадайте
кілька прислівників, друга складова частина яких містить назви різних частин
людського тіла? (Голіруч, праворуч, ліворуч, горілиць,
босоніж).
6. Логічний
диктант.
До поданих сполучень слів дібрати відповідні прислівники, наприклад: ручним
способом – вручну, пояснити правопис.
Кожного дня – щодня, на швидку
руку – нашвидкуруч, дуже рідко – коли-не-коли, перший раз – вперше, по ліву руку – ліворуч, скільки є сили – щосили, догори обличчям – горілиць, при всіх людях – привселюдно.
7. Диктант
за аналогією.
Удень, … , вдвоє, … , попідтинню,
по-перше, будь-коли, з боку на бік, по троє, по-латині.
8. Робота
в парах. Відновлення деформованого
тексту.
Записати текст, визначити межі речень, поставити розділові знаки, пояснити
орфограми.
Люди знайомі з творами Альберта
Швейцера здогадувалися учений до/останку одержимий ідеєю добра вибрав
найгуманнішу у світі професію лікаря одні схвалювали це рішення інші на/диво
вважали його надмірним адже професор без/ліку був ладний зарадити біді товариша
не шкодував грошей для бідних.
Люди, знайомі з творами Альберта Швейцера,
здогадувалися: учений, до остан -ку одержимий ідеєю добра, вибрав найгуманнішу
у світі професію лікаря. Одні схвалювали це рішення, інші на диво вважали його надмірним. Адже професор
без ліку був ладний зарадити біді товариша, не шкодував грошей для
бідних.
9. Самостійна
робота. Тестові завдання (взаємоперевірка).
10. Творче конструювання.
Доповнити речення, пояснити правопис прислівників.
1. Я вважаю, що людина повинна думати
передусім про…
2. Коли я бачу поруч добру людину, то …
3. Справжня людина ніколи не дозволить собі…
Y. Підсумки проведеної роботи.
Отож, ми з вами сьогодні ще раз
повторили правопис прислівників, дуже плідно попрацювали, трудилися, забувши
про утому,
Бо ж людина ціниться по тому,
Чи вона зробила, що могла,
Скільки сил у неї вистачало,
Щоб на світі більше щастя стало.
(М. Луків)
Ви здасте зошити, і я виставлю
ваші оцінки за самостійну роботу (тести).
YІ. Виставлення оцінок.
Оцінки спікерам груп.
YІІ. Завдання додому.
Виконати
вправу 419, вивчити правила (ст. 258 – 259).
|